Tuesday, April 23, 2013

Umrah #2

Assalamualaikum :)
sebenarnya, aku da tulis da entry untuk cerita umrah ke 2 ni tapi terdelete . . so, amik masa untuk mencari mood balik, untuk sambung entry :)


waktu ini kira-kira pukul 1am waktu tempatan . . kalau kat M'sia, skg pukul 5am . . aku tahu, korang masih tido lagi waktu ni kan . . huhu . . ok, sampai-sampai je kat Airport Jeddah, kami tunggu bas untuk gerak ke Makkah . . perjalanan kami mengambil masa selama 2 jam lagi . .


aku,, muka x mengantuk . . sebab,, excited!

aku,, lagi dan lagi -_-


bas yang akan membawa kami ke Makkah 

sepanjang perjalanan ,, aku tido . . grr . . x sempat nak menikmati pemandangan keliling . . ngantuk sangat! ampun . . 

tau2 . . da sampai hotel . . 

hikhikhik,, muka adik beradik aku ngantuk . . aku mana?? HAHA . . biar lah rahsia . . 

gambar 2 sebelom kami dapat kunci bilik . . maklum la,, da tido dalam bas kan . . 2 yang muka seposen je semua . . selepas kami dapat kunci bilik, kami rehat kejap,, yea la . . letih kot! perjalanan jauh . . mak cakap, g la mandi ke apa . . tapi, jangan basahkan rambut . . ak x berani,, sebab takut gugur rambut . . 

owh, lupa nak bg tau . .waktu ni, kami semua para jemaah dalam ihram . . sebenarnya,, bukan nya kami dari KLIA Malaysia lagi kami dalam ihram ni,, kami start niat ketika kami sampai di miqat, (niat didalam kapal terrbang :)) so, kena la jaga pantang larang dalam ihram . . 

ada 13 syarat kita kena jaga semasa kita dalam ihram . .


ini nota ringkas aku dalam hp, kau orang refer kat ustaz yea . .sebab,, aku tulis terlalu ringkas . . takut belaku salah paham pulak nanti :)

waktu sampai di hotel 2 da kire-kire pukul 3 am . . kami rehat kejap je,, then gerak g solat subuh di Masjidil al-Haram . . ya allah!! sesungguhnya,, terrsergam indah suasana keliling masjid . . cahaya lampu,, macam kau bukan pergi masjid waktu subuh . . terrang! 

kebiasaan nya,, pada waktu ini,, da terlalu ramai dah orang kat masjid . . jadi,, kami terrrus ke tingkat 2 . . itu pon da penuh! last-last, kami sembahyang hampir dengan lift! hadoi,, nasib baik bukan dalam lift . . kang tau-tau . . rakaat pertama kat tingkat 2, rakaat ke 2 kat aras bumbung . . ahaha *joking* . . 

tapi,, nak cerita kat sini, ini lah kali pertama aku solat x dapat tempat sujud yang proper . . maklum la . . orang da terlalu ramai . . nak sujud pon macam tunggu turn orang sebelah bangun baru kau le sujud . . rasa nak nages . . tapi,, dalam hati,, tetap berdoa kepada ALLAH,, moga segalanya di permudahkan . . 


kenagan terpahat ketika kami solat fardu subuh buat kali pertama di rumah mu YA ALLAH :')

selepas selesai solat, kami pulang ke hotel, makan sarapan . . then balik ke masjidil haram balik untuk melakukan unrah! yea! umrah yang pertama kalinya buat aku dan juga adik beradik aku . . mama and ayah da pernah pergi haji . . so,, x tau la umrah yang keberapa kalinya  :)


sekadar berkongsi rasa . . 

waktu pertama kali membuat tawaf . . aku lihat depan aku ada sebuah kaabah yang tersergam indah! besar! . . aku menagis . . tah la . .perasaan bercampur baur time 2 . . terkenang satu persatu dosa yang aku buat . .tapi, ALLAH masih nak terima aku datang ke tempat suci dia . . SUBAHANALLAH . . terima kasih YA ALLAH . . aku sebak baca doa yang ada dalam buku sepanjang 7 keliling tawaf . . :') insaf aku ketika itu  . . 

selesai tawaf, kami ke saie . . jujur aku katakan,, saie sungguh mencabar . . saie memerlukan kekuatan fizikal dan mental yang tinggi . . berpeluh-peluh jugak la aku habiskan saie . . sepanjang dengan saie,, aku ada dengan mama . . aku pimpin mama . . aku paham perasaan mama sakit kaki macam mana,,, sebab,, aku yang muda ni pon sakit kaki . . tapi,, mama punye kekuatan mental yang tinggi . . mama teruskan saie,, sambil berdoa permudahkan dia dan kami sekeluarga selesaikan ibadah kami . . dan alhamdulillah,, umrah pertama kami selesai selepas bertahalul (bercukur/potong rambut sikit) . . 

then kami pulang ke hotel untuk khaidmat diri . . aceceh! macam tyme sekolah-sekolah dulu kalau ada kemping,, selalu dalam tentatif program ada word 'khidmat diri' perasan x? haha . . ha! waktu ni la selesa nak mandi semua . . legaaa rasanya . . 

to be continue...
thankz sudi baca dan doakan aku . .
 heart,
 
suka suki kehidupan aku . . like kalau suka ya . .

1 comment:

mau sembang dengan faratina ??
sembang sini ok . .
syg semua !!

background